Света Марта е сестра на Лазар и Мария от Витания. По време на пътуванията Си до Йерусалим, Исус често се спира в техния дом. След смъртта на Лазар, Марта посреща Исус и изповядва вярата си в Него: „Ти си Христос, Синът Божи, Който идва в света“ (Йоан 11, 27). „Аз съм Възкресението и Животът“ (Йоан 11, 25), казва Исус и възкресява мъртвия й брат.
Пиеро Барджелини. Света Марта
(Piero Bargellini. Santa Marta. www. santiebeati.it)Марта е сестра на Мария и Лазар от Витания – село на около 3 км от Йерусалим. Исус е обичал да отсяда в гостоприемния й дом по време на проповедническата Си дейност в Юдея. При едно от тези Му посещения за пръв път се появява Марта. Евангелието ни я представя като домакиня, загрижена и претрупана с работа, за да посрещне достойно скъпия гостенин, докато сестра й Мария предпочита да остане спокойна, слушайки думите на Учителя. Затова не ни изненадва упрекът, който Марта отправя към Мария: „Господи, не Те ли е грижа, че сестра ми ме остави сама да шетам? Кажи й да ми помогне!“
Изпълненият с благост отговор на Исус може да се разбере и като укор към работливата домакиня: „Марто, Марто, ти се грижиш и безпокоиш за много неща. Но само едно е нужно. Мария обаче избра по-добрия дял, който няма да й се отнеме“. Но това не е укор, коментира Свети Августин: „Марто, ти не си избрала нещо лошо. Но Мария избра нещо по-добро от твоето“. При все това Мария, смятана за евангелски модел на съзерцателните души още от Свети Василий и Свети Григорий Велики, не фигурира в литургичния календар. Светостта на този прекрасен женски образ е извън съмнение, защото е потвърдена от думите на Самия Христос. Но само Марта, а не Мария, нито Лазар, е чествана в универсалния календар, като че за да бъде възнаградена за големите грижи към личността на Спасителя и да бъде предложена на християнските жени като модел на трудолюбие.
Недобре оцененото и неразбрано нейно изказване на домакиня обаче е компенсирано от тази свята работлива жена на име Марта, което означава просто „госпожа“. Марта се появява в Евангелието в драматичния епизод на възкресението на Лазал, където вътрешно се моли за чудо с простичко, но прекрасно изповядване на вярата си във всемогъществото на Спасителя, във възкресението на мъртвите и в божествеността на Христос, и по време на угощението, в което участва същият наскоро възкресен Лазар, тя отново се представя като много работлива жена. Урокът на Учителя не е насочен срещу неуморното й трудолюбие, а срещу предпочитанито на материалните неща пред вътрешния живот. За последвалите години от живота на Светицата нямаме нито едно исторически приемливо свидетелство, но пък изобилстват легендарните разкази. Първи извършват литургично отслужване на Света Марта францисканците, през 1262 г., на 29 юли, т. е. 8 дни след празника на Света Мария Магдалена, неправилно идентифицирана със сестра й Мария.
Коментари
Няма добавени коментари!