С това Възпоминание честваме прославянето на Божията Майка в небето като Царица на ангелите и светците. Тя е Царица, защото е Майка на Царя – Христос. В нейно лице почитаме щедростта на Божията любов, изпълнила Мария с всяка благодат. Това Възпоминание е установено от Папа Пий XII през 1954 г.
Из Догматичната Конституция на Втория Ватикански Вселенски Събор за Църквата „Lumen gentium“ (59-61)
59. Но тъй като на Бога беше угодно да не проявява открито тайната на човешкото спасение преди да се излее обещаният от Христос Свети Дух, ние виждаме Апостолите в деня на Петдесятница „в молитва и моление с някои жени и с Мария, майката на Исуса, и с Неговите братя“ ( Деян. 1, 14). Мария също изпросва с молитвите си дара на Духа, Който я е осенил при Благовещението. И накрая, „след като измина земния си път, непокътната от всякакво петно на първородния грях (cfr. Pius IX, Bulla Ineffabilis, 8 dec. 1854; Acta Pii IX, 1, I, p. 616; Denz. 1641 (2803), непорочната Дева бе отнесена с тяло и душа в небесната слава (cfr, Pius XII, Const. Apost. Munificentissimus, 1 nov. 1950: AAS 42 (1950); Denz. 2333 (3903). S.B; S. Germanus Constantinop., In S. Dei gen. dorm., Serm. 1: PG 98 (6), 340-348; Serm. 3: 361; S. Modestus Hier., In dorm. SS. Deiparae: PG 86 (2), 3277-3312) и възвеличена от Господа като Царица на Вселената, за да се уподоби още по-пълно на своя Син, Господаря на Господарите (вж. Откр. 19, 16), победителя на греха и на смъртта (cfr. Pius XII, Litt. Encycl. Ad coeli Reginam, 11 oct. 1954: AAS 46 (1954), pp. 633-636; Denz. 3913 ss. Cfr. Andreas Cret., Hom. 3 in dorm. SS. Deiparae: PG 97, 1089-1109; S. Ioannes Damascenus, De fide orth., IV, 14: PG 94, 1153-1161).
60. По думите на Апостола, нашият Посредник е един-единствен: „Защото един е Бог, един и Ходатай между Бога и човеците – Човекът Христос Исус, Който отдаде Себе Си откуп за всички“ (1 Тим. 2, 5-6). Но майчинското служение на Мария за хората ни най-малко не затъмнява и не намалява това единствено посредничество на Христос, а показва неговата действеност. И тъй като всяко спасително влияние на Преблажената Дева над хората се поражда не от истинската необходимост, а от Божието волеизлияние и произтича от свръхизобилието на Христовите заслуги и се осланя на Неговото посредничество, тя изцяло зависи от Него, черпи от Него цялата си добродетелност и ни най-малко не пречи, а дори улеснява непосредственото единение на вярващите с Христос.
61. Определена ведно с Въплъщението на Божието Слово да бъде навеки Божия Майка, по разпореждане на Божието провидение, Преблажената Дева бе на тази земя свята Майка на Божествения Изкупител, изключително всеотдайна Негова спътница и смирена рабиня на Господа. Като зачева, ражда, храни, представя Христос на Отца Му в Храма, страда заедно с умиращия на Кръста свой Син, тя съдейства по изключително неповторим начин на делото на Спасителя чрез послушание, вяра, надежда и пламенна любов, за да бъде възстановен свръхестественият живот на душите. Именно затова тя е наша Майка в благодатта.
Коментари
Няма добавени коментари!