21 април – Светъл Понеделник

Четива:
Деяния 2, 14.22-32
Псалм 15
Матей 28, 8-15

 

Думи на Папа Бенедикт XVI преди молитвата „Regina Coeli“ на Площад „Свети Петър“ – 5 април 2010 г.

Скъпи братя и сестри!

 

cappuccini.tv

В светлината на Пасхата, която честваме през цялата тази Седмица, аз отправям отново към вас сърдечните си пожелания за мир и радост. Както знаете, понеделникът след Неделята на Възкресението е наричан от традицията „Понеделник на Ангела“. Ще бъде много интересно да задълбочим тази връзка с Ангела. Естествено, веднага ни идват на ум евангелските разкази за Исусовото възкресение, в които се появява фигурата на този Божи пратеник. Свети Матей пише: „И ето, стана голям трус: защото Ангел Господен слезе от небето, пристъпи, отвали камъка от вратата гробни и седеше върху него. Видът му беше като светкавица, а дрехата му – бяла като сняг“ (Мат. 28, 2-3). Всички евангелисти, след това, уточняват, че когато жените отиват при гроба и го намират отворен и празен, един Ангел им възвестява, че Исус е възкръснал. У Матей този пратеник Господен им казва: „Не бойте се! Зная, търсите разпнатия Исус. Няма го тук. Той възкръсна, както беше казал“ (Мат. 28, 5-6). И им показва празния гроб, като им поръчва да отнесат тази вест на учениците. У Марко Ангелът е описан като „момък, облечен в бяла дреха“, който предава на жените същото послание“ (ср. Марк. 16, 5-6). Лука говори за „двама мъже в бляскави дрехи“, които припомнят на жените онова, което Исус е предрекъл много преди Своята смърт и възкресение (ср. Лука 24, 4-7). И Свети Йоан говори за „двама Ангели в бели дрехи“. Мария от Магдала е, която ги вижда, докато плаче край  гроба, а те й казват: „Жено, защо плачеш?“ (Йоан 20, 11–13).

Но Ангелът на възкресението има и друго значение. Трябва да си припомним, че думата „ангел“, освен че характеризира Ангелите – духовни създания, дарени с разум и воля, служители и пратеници на Бога, е и една от най-древните титли, дадена на Самия Исус. Четем, например, у Тертулиан (III в.): „Той – тоест Христос, – е бил наричан още „Ангел на съвета“, тоест възвестител, което е термин, определящ служението, не естеството Му. И наистина, Той е трябвало да възвести на света великия план на Отца за възстановяването на човека“ (De carne Christi, 14). Това казва Тертулиан. Исус Христос, Божият Син, следователно, е наричан и „Ангел“ на Бога Отец. Той е Пратеникът в пълния смисъл на думата, по силата на Своята любов. Скъпи приятели, да помислим сега за онова, което възкръсналият Исус казва на Апостолите: „Както Отец изпрати Мен, така и Аз изпращам вас“ (Йоан 20, 21); и им дава Своя Свети Дух. Това означава, че както Исус е бил възвестител на любовта на Бога Отец, така и ние трябва да бъдем такива поради Христовата любов: ние сме пратеници на Неговото възкресение, на Неговата победа над злото и над смъртта, носители на Неговата божествена любов. Разбира се, оставаме си по природа мъже и жени, но получаваме мисията на „ангели“ – на пратеници Христови. Тя се дава на всички в Кръщението и Миропомазанието. По специален начин, чрез Тайнството на Свещения Чин, я получават свещениците – Христовите служители. Радвам се да подчертая това в Годината на Свещенството.

Скъпи братя и сестри, нека се обърнем сега към Дева Мария, като я призовем като Regina Coeli – Царица Небесна. Нека тя ни помага да приемем в пълнота благодатта на Пасхалната Тайна и да станем смели и радостни пратеници на Христовото възкресение.