29 април – СВЕТЪЛ ПЕТЪК
Четива:
Деяния 4, 1-12
Псалм 117
Йоан 21, 1-14
Четиво от Римския Бревиарий за Светъл Петък
Из „Катехизис“ на Свети Кирил Йерусалимски, Епископ и Църковен Учител
(Catech. 21, Mistagogica 3, 1-3; Patrologia Graeca 33, 1087-1091)
Кръстени в Христа и облечени в Христа, вие получихте естество, подобно на естеството на Божия Син. Бог, Който ни предназначи да бъдем Негови осиновени чеда, ни направи подобни на Христовото прославено тяло.
Станали съучастници на Христа, вие с право сте се нарекли „христи“, тоест „помазани“, защото за вас бе казал Бог: „Не се докосвайте до Моите помазани“ (Пс. 104, 15).
Вие станахте „посветени“, когато получихте знака на Светия Дух. Всичко за вас се осъществи символично, за да станете образ на Христа. Той, кръстен в река Йордан, след като предаде на водите благоуханното излъчване на Своята божественост, излезе от тях и над Него слезе единосъщният Му Свети Дух: Равният се спусна над Равния.
И на вас, след като сте били потопени в свещените води, е било дадено миропомазанието, което е образ на онова, което помазва Христос – тоест на Светия Дух. За Него и великият Исаия, когато говори за Господа, казва в пророчеството си за Него: „Духът на Господа Бога е върху Мене, защото Господ Ме помаза да благовестя на бедните“ (Ис. 61, 1 ).
Христос не бе помазан от човеци с миро или друго благоуханно вещество, а Отец Го помаза със Светия Дух и Го установи за Спасител на целия свят, както казва Петър: Исус от Назарет, Когото Бог помаза със Светия Дух (ср. Деян. 10, 38). И пророк Давид възвестява: „Твоят престол, Боже, е вечен; жезълът на правдата е жезъл на Твоето Царство. Ти обикна правдата и намрази беззаконието, затова, Боже, Твоят Бог Те помаза с елей на радост, повече от Твоите съучастници“ (Пс. 44, 7-8).
Той бе помазан с духовното миро на радостта, тоест със Светия Дух, Който е наричан Миро на радостта, защото Той е източникът на духовната радост. Вие, обаче, сте били помазани с хризмата, и така сте станали съучастници в Христа и солидарни с Него.
Пазете се много да не гледате на тази хризма като на обикновено вещество за помазване. Това вещество е свято, не е просто обикновено масло. След освещаването му то не е вече просто масло, а дар на Христа и на Светия Дух. Станало е ефикасно поради присъствието на Христовата божественост и бива помазвано на челото ти и на другите ти сетива със силата на тайнство. Така, докато тялото бива помазвано с видимо вещество, душата бива осветена от Светия и Животворящ Дух.
Коментари
Няма добавени коментари!