19 юни – ПРЕСВЕТА ТРОИЦА (Тържество)
Четива:
Изход 34, 4б-6.8-9
Даниил 3, 52-56
2 Коринтяни 13, 11-13
Йоан 3, 16-18
Четиво от Римския Бревиарий за Тържеството на Пресветата Троица
Из „Послания“ на Свети Атанасий Александрийски, Епископ и Църковен Учител
( 1 Послание до Серапион 28-30; Patrologia Graeca 26, 594-595. 599)
Не би било безполезно да се връщаме винаги към древното предание, учението и вярата на Католическата Църква, за което сме сигурни, че Сам Господ ни е научил, апостолите са го проповядвали, а Отците са опазили. Върху това се основава Църквата, от която ако някой се отдалечи, по никакъв начин не може да бъде християнин, нито да се нарича с това име.
Нашата вяра е тази: Пресветата и съвършена Троица се състои от Отец, Син и Свети Дух и в Нея няма нищо чуждо или привнесено отвън, нито е дело на Създателя или на някое творение, а е изцяло творческа мощ и действена сила. По природата Си е Една, идентична на Себе Си. Едно е действеното Й начало и едно – действието. Защото Отец извършва всяко нещо чрез Словото в Светия Дух и по този начин се запазва непокътнато единството на Пресветата Троица. Поради това в Църквата се възвестява Един само Бог, Който е над всяко нещо, действа чрез всичко и е във всички неща (ср. Еф. 4, 6). Той е над всички неща като Отец, като принцип и начало. Действа чрез всичко, разбира се, чрез Словото. Накрая, работи във всички неща в Светия Дух.
Когато пише на коринтяните за духовните неща, Апостол Павел свежда всичко до само Един Бог Отец като единствен принцип, по следния начин: „Има различни дарби, ала Духът е един и същ. Има различни служби, ала Господ е един и същ. Има и различни действия, ала Бог е един и същ, Който върши всичко у всички“ (1 Кор. 12, 4-6).
Нещата, прочее, които Светият Дух разпределя на отделните индивиди, са дадени от Отца чрез Словото. И наистина – всички неща, които са на Отца, са и на Сина. Оттам и нещата, които са дадени от Сина в Светия Дух, са истински дарове на Отца. Също и когато Светият Дух е в нас, в нас е и Словото, от Което Го получаваме, а в Словото е и Отец, и така се осъществява казаното: „Ще дойдем Аз и Отец и жилище у него ще направим“ (Йоан 14, 23). Защото където е светлината, там е и блясъкът; а където е блясъкът, там е и ефектът от него, и прекрасната му благодат.
Именно това ни учи Павел във Второто си Послание до Коринтяни с думите: „Благодатта на нашия Господ Исус Христос, любовта на Бога Отца и общението на Светия Дух да бъдат с всички вас“ (2 Кор. 13, 13). И наистина, благодатта е дар, който се дава от Троицата: дава се от Отца чрез Сина в Светия Дух. Както от Отца чрез Сина се дава благодатта, така и ние не можем да участваме в този дар по друг начин, освен в Светия Дух. И тогава, станали участници в него, ние имаме любовта на Отца, благодатта на Сина и общението на Същия Този Дух.
Коментари
Няма добавени коментари!